ВМРО и ДПС са двете партии, които до този момент са похарчили най-много средства за предизборна кампания в медиите.  За първите 10 дни на платената политическа реклама, ВМРО–БНД е дала по сключени договори 106 827 лв. (без ДДС), а Движението за права и свободи – 105 130 лв. (без ДДС).

Това показват данните на платформата Отворен парламент, която се поддържа от Института за развитие на публичната среда и публикува данни от сключените договори от 42 национални и регионални медии.  Мониторингът обхваща 10 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции.

Екипът на Института следи дали доставчиците на медийни услуги спазват задължението да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им. Според разпоредбите на Изборния кодекс, договорите могат да бъдат премахнати не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Към 6 октомври – 10 дни след старта на кампанията, общата стойност на подписаните договори от наблюдаваните медии възлиза на 756 356 лв. (без ДДС).

След ВМРО и ДПС, на трето място по разходи за предизборната кампания е коалиция БСП за България, която е похарчила 96 117 лв. (без ДДС).

Графика Отворен парламент

Четвърти са ГЕРБ със 74 709 лв. /без ДДС/, похарчени за медийно отразяване, въпреки че преди старта на кампанията премиерът Борисов заяви, че няма да плащат на нито една медия, посочват от Отворен парламент.  Преди месец, след скандала с публикуваните от ПИК снимки, опозоряващи един от кандидатите и настояването на общественици и политици да не се дават пари на подобни издания, Борисов заяви: „Ние като партия сме дали от партийната субсидия по 10 000 лв. на всички медии на евроизборите. Сега ние не даваме на никого за политическа реклама, така съм разпоредил. ПИК няма да получи пари от нас за следващите избори, ако това питате. Но няма да даваме и другите медии, защото считам, че много от тях прекаляват в много други сфери. Единственото, което можем да направим и си е наше право, е да не им отпускаме пари за политическа реклама. Точка“.   Въпреки това политическа партия ГЕРБ е вложила за първите 10 дни от кампанията  74 709 лв. (без ДДС), което я нарежда на четвърто място по разходвани средства, коментират от Института за развитие на публичната среда..

Най-много средства към този момент е привлякла телевизия Канал 3 – общо 128 783 лв. (без ДДС), като тук с най-големи договори са ВМРО /35 000 лв./ и ДПС /30 000 лв/, показват данните на Отворен парламент.

Втората най-предпочетена медия е БНТ с договори за общо 101 472 лв. (без ДДС). ГЕРБ, които са разпределили финансирането си на много медии, са сключили най-голям договор именно с БНТ – 12 633 лв.

На трето място  по сключени договори е в. 24 часа – 74 380 лв.(без ДДС), следват Дарик радио със 73 000 лв. и ТВ Евроком – 46 405 лв.  Прави впечатление, че сред най-предпочитаните медии се нарежда и пловдивският в. „Марица“ със 43 950 лв.  Голяма част от средствата за изданието е от договор с Национален фронт за спасение на България (14 100 лв.).

При БСП с най-голям дял във финансирането е Дарик радио (20 333 лв.), Мая Манолова има договори с 24 часа, dir.bg и Дарик.

Целия анализ на Института за развитие на публичната среда можете да видите тук https://openparliament.net/2019/10/08/%D0%BC%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B2%D0%BE%D1%82-%D0%B2-%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%BF%D0%BE%D1%85%D0%B0%D1%80%D1%87%D0%B8%D1%85/

Коментари

коментар

1 Коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име