Снимка womensbrainhealth.org

Днес всеки е подложен на стрес на работното си място, но е доказано, че жените изпитват по-голяма тревожност и психологически натиск, отколкото мъжете. За това има най-различни причини, например повечето домашни задължения и по-ниското заплащане.

В много научни публикации, обаче, се говори за нещо друго. Според изследователите, основната причина за стреса при жените е влиянието на един негативен стереотип за заплаха, който е почти непознат за мъжете.

Този стереотип се създава, когато жената е под въздействие на масовото мнение, че дамите се справят по-лошо от мъжете с конкретни задачи. В резултат на това жените не могат да използва целия си капацитет, защото подсъзнателно се влияят от наложеното схващане.

Всички сме чували, че жените са по-лоши шофьори от мъжете. Ето това е класически случай за действието на този негативен стереотип. Дори и да е добър шофьор, ако се поддаде на внушението, една жена не може да покаже всички свои възможности и допуска грешки. Обаче други дами, които по принцип не приемат внушенията за неравнопоставеност на половете, се представят точно като мъжете.

Снимка buzzfeed.com

И макар че стереотипът „заплаха“ не е характерен само за жените, той все пак е основната причина за по-големия им стрес на работното им място. То по принцип е като минно поле от негативни стереотипи за жените, защото успехът в бизнеса и в различните професии се свързва с качества като лидерство, закрила, ефективност в преговорите, които се смятат за характерни за мъжете.

В някои страни стереотипът „заплаха“ се смята дори за инвалидизиращ, защото намалява трудовите възможности на жените да изпълнят конкретна задача, а наличието на работна памет е една от най-силните връзки с общата интелигентност.

Справянето с този стереотип изисква жените да използват по-интелигентни стратегии, като сами си напомнят, че наложеното мнение няма нищо общо с техните способности. Трябва да спрат да виждат нещата през призмата на пола – например, не трябва да си казват „аз съм единствената жена на тази среща“, а „аз съм единственият човек с магистърска степен тук“. Според всички изследователи това е успешната стратегия за справяне със стереотипа.

Снимка careeraddict.com

Още един сигурен начин е да се поддържа силно чувство за хумор.  Има няколко техники, за да подобрите хумора си и да се справите със стреса на работното място: всеки ден намирайте две или три неща, които са смешни – със сигурност има такива навсякъде, разказвайте кратки забавни истории на колегите си за обикновени делнични неща, създайте си навика да намирате нещо хумористично в трудните, стресиращи събития през работния ден, слушайте хумористични скечове, монолози и истории.

И не забравяйте, че светът е оцелял, защото се е смял.

Детелина Дончева

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име