Ивайло Ненов

Ивайло Ненов е роден в Русе през 1985 г. Завършил е специалностите актьорско майсторство и режисура на сценични изкуства в НАТФИЗ „Кръстю Сарафов”. Правил е представления в няколко столични театъра, а от 2013 г. се присъединява към актьорския състав на ДТ „Сава Огнянов” в Русе. По-късно се реализира и като режисьор. Носител е на приза за най-добър млад театрален режисьор „Слави Шкаров“ през 2019. за спектакъла „Три сватби и едно възкресение“ и на статуетката „Млада надежда“ на националните награди за хумор и сатира „Златен Кукерикон“ 2020. Номиниран е за награда на Русе за 2020 година. През 2023 г. спектакълът му “Лилиом – легенда за любовта” печели три номинации “Златен Кукерикон” – за режисура, за женска роля и за изгряваща звезда. През 2023 г. заедно с Димитър Косев и Христо Раянов създават и заедно водят подкаста „3 кила култура” в ефира на Дарик Радио.

Шуменци го познават от спектакъла „Духът на поета” от Стефан Цанев, на  който беше режисьор и участва в Друмевите национални празници миналата година. След премиерата на „Тримата мускетари” той даде интервю за нашата медия.

-Господин Ненов, специализирали  сте театрална режисура в Букурещ. Защо?

-Бях там един семестър, половин година. Изгледах над трийсет спектакъла. Това ми повлия много. Аз и сега гледам много театър, следя всичко. Понякога ми писва… Трудно могат да ме изненадат.

-Малко са провокациите?

-Свръх експерименталният театър не ме интересува. Мен ме интересуват хората. Да правя театър, който да говори на техния език. Единственият шанс да влияеш, е да те разбират за какво говориш.

-Разбрах, че спектакълът „Тримата мускетари” е подготвен две години.

-Репетициите бяха два месеца, но преди това имаше в шуменския театър кастинг за концепция с написването на нова драматургична версия от Христо Раянов.

-Върнахте ни във времето на Луи XIV, но много съвременно. Война, глад, криза…

-Ето това до последно променяхме с Христо, защото искахме да вкараме точната рамка на спектакъла, за да бъде истински актуално. Сега имаме актуална геополитическа ситуация.

-Публиката реагира с дъха си, с ръкопляскания, смях.

-Платеният протест на края на спектакъла е много добър, нали? „Ришельо е радост!” /Кардиналът/.

-Премиерата е в момент, когато нямаме за пореден път редовно правителство, цял месец не може да се избере председател на парламента. И всичко това е в постановката!

-При това, без да го натискаме в пиесата. Дестабилизация. Това е. Затова подзаглавието е: „Тримата мускетари, време за герои”. В монолога на Милейди /Мая Бежанска/ се казва реалността – няма героизъм, идеалите не работят. Работят само смелите, които имат дързост да нарушават правилата.

-От седмица фразата: „Държавата – това съм аз” върви по адрес на политик, който контролира институциите в държавата.

-Нямам време да следя всичко детайлно в политиката. Но историята се повтаря…

-Младежкият състав на трупата е доста интернационален. Петар е македонец, Антония Гюруди е половин гъркиня, Нелли Таукчи е с бесарабски корен. А Хенри Ескелинен?

– Той е финландец, който току-що се дипломира у нас, играе Д”Артанян. Впечатляващ е! Играе и във Варна. Хенри е израснал в Хелзинки, майка му е българка. Там за специалността актьорско майсторство приемат само 12 души на година. Три пъти не може да стигне до третия кръг на изпитите и идва у нас да кандидатства. Завърши Театралната академия.

-Втората сюжетна линия е любовта.

-Любовта е най-голямата сила. Засегнали сме и прошката. Само силните и честните хора могат да побеждават.

-Мускетар идва от думата мускет – ръчно дългоцевно огнестрелно оръжие, много тежка пушка. Но мускетарите са винаги царе на фехтовката.

– Те са хора на честта. Александър Манджуков отдели много време да научи актьорите да се бият на сцената. Изключителен хореограф, преподавател в академията, но за първи път прави бой с шпаги.

-Спектакълът ни увлече и не разбрахме как минаха два часа.

-Магистратурата ми беше за механизмите, с които да задържаме  вниманието на зрителите.

-Как оценявате атмосферата в колектива на шуменския театър?

-Душата ми е в русенския театър. Но  в Шумен атмосферата е творчески много добра. Основен фактор е вливането на млади актьори. И останалите колеги ги приеха веднага в  колектива! Младите се обикнаха много, научиха доста и от гост-актьорите Мая и Митко. Много щастие желая на младите и на цялата трупа.

-Как Ви дойде идеята да ангажирате Албена Бабева за ролята на селянката?

-Не можах да й простя. Как такъв артистичен човек да не го вкарам вътре? Работи с голямо удоволствие като помощник-режисьор.

-Постигнахте ли всичко като замисъл с постановката?

-Доказахме, че „Тримата мускетари” не е една прашасала книга от задължителния списък, а една история – актуална и вълнуваща днес във време, търсещо своите герои.

-Можем ли да кажем, че сега търсим тримата мускетари и Д”Артанян за българската политика?

-Търсим нашите герои на нашето време, нашите мускетари. Ние сме се напатили на герои, но на фалшиви герои.  Това не означава, че трябва да се обезверяваме.

Разговора води Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име