Истински бум на Фейсбук групите за Шумен се наблюдава през последните дни, установи справка на Radian.bg в най-популярната социална мрежа. Любопитното е, че част от тях са свързани с местни медии, макар и да не го афишират явно. Това личи от публикациите в тези групи, където постовете водят единствено към определени сайтове, а членовете им не могат да публикуват в тях без одобрението на администратор. В някои от новосъздадените групи, профилите на самите администратори пък се оказват фалшиви.
Причините за появата на тези групи са различни, а донякъде комплексни.
През последните месеци в Шумен се появиха няколко нови информационни сайта, които разчитат на посещения, а основният трафик към тях е от Фейсбук. Запознатите с начина на работа на най-голямата социална мрежа са наясно, че когато даден пост се публикува във Фейсбук-страницата на определена медия, тя се вижда от много ограничен брой хора, харесали страницата. Не така седят обаче нещата с Фейсбук-групите. Публикациите в тях се разпространяват много по-бързо и достигат до много по-широк кръг от потенциални читатели.
Създаването на собствена група във Фейсбук гарантира на самите медии аудитория, която иначе биха търсили чрез разпространението на новините си в повече групи. Така медиите целят да улеснят работата си и в същото време да бъдат сигурни, че ако евентуално членството на техните хора бъде премахнато от дадена група, те ще запазят някаква част от шуменци като свои читатели.
Освен това процесът на набиране на харесвания за дадена Фейсбук-страница е много по сложен, отколкото добавянето на членове към Фейсбук-група. В повечето случаи първото изисква и влагане на определена сума, което при групите не е толкова необходимо.
Тъй като популярността на подобен род групи не е шуменски патент, е ясно как те увеличават по-бързо членовете си. Обикновено се кръщават на града, разчитат на местния патриотизъм и първоначално публикуват снимки и видеа с красиви гледки от региона.
Новосъздадените групи за Шумен идват на фона на недоволството на част от членовете на една от най-големите Фейсбук-групи в града „Шумен Днес“. Някои от тях роптаят срещу публикуването на еднообразни постове, без никаква „добавена стойност“ от всички медии в тази група и искат ограничаването им. Ако това се случи ще пострадат най-много медиите, които все още нямат голям директен трафик към своите сайтове.
Поне засега обаче такава опасност не съществува, уверява администраторът на „Шумен Днес“ Иван Ламбов. „Ако въведем някакво ограничение, това ще бъде вид цензура, което ние няма да допуснем“, коментира той пред Radian.bg. „Вярно е, че в групата се появяват еднообразни публикации, но смятам, че ъгълът под който са отразени новините е различен“, казва той. Според Ламбов наистина трябва да има по-високо качество на текстовете в местните сайтове, но „това би трябвало да стане не с ограничения, а по естествен път“.
Друга причина за създаване на Фейсбук-групи е с цел печалба. В описанието на една от тези групи, която все още не е набрала и 100 членове, се посочва, че ще бъдат изтрити постове, снимки и видеа, които са с рекламна цел, но се уточнява, че те биха били запазени, след обсъждане с администраторите.
През последните години групите във Фейсбук станаха популярно поле за рекламодателите и те предпочитат да дават парите си там, вместо да рекламират директно в даден сайт. Това се наблюдава и по време на предизборни кампании, когато партиите и политиците „атакуват“ избирателите с послания от всевъзможни групи в социалната мрежа.
Самите медии пък ежедневно получават писма от собственици и администратори на Фейсбук-страници и Фейсбук-групи, с предложения да популяризират публикациите им, поствайки ги срещу определена сума. Цената се определя от популярността на дадена група и броя на членовете й. При наистина голям брой членове се стига и до възможност групата да бъде продадена.
„В „Шумен Днес“ не са искани и никога няма да бъдат искани пари за публикуване на постове“, категоричен е Иван Ламбов. Той обаче не отхвърля евентуалната възможност при проявен интерес от страна на даден рекламодател, да помисли за някакъв вид реклама в групата.