Първи концерт след извънредното положение

След два месеца в условията на пандемия, на 22 май шуменската Симфониета събра отново почитателите си, но под Илчов баир. Това е първият концерт на открито у  нас в сложната епидемиологична обстановка на коронавируса. И с тази проява шуменци станаха първи в културната история на България. В парка до общината, под самия паметник „Създатели на българската държава“, музикантите разположиха своите партитури. Публиката седна на столове – раздалечени, за да няма риск от предаване на вируса. Както се пошегува един от зрителите: „Музиката не боледува от вируси, предавани по въздушно-капков път. Тя е в сърцето ни и затова сме под облачното небе. Дано дъждът изчака края на програмата!“ И той бе милостив час и половина под смръщеното небе. Стоплиха ни усмивките на музикантите.

Жулиета Михайлова – доайенът на шуменските симфоници, която на 16 януари тази година беше поздравена от своите колеги за 80-я си рожден ден и лично от гостуващия Макс Ешкенази, също преживяваше по свой начин музикалната проява в извънредна ситуация. Възпитаничка на Веселин Спиров, през 1959 г. тя се присъединява към изпълнителите на класическа музика в Шумен. Вече 35 години е с оркестрантите. Сега свири в нашата Симфониета заедно със сина си – кларинетиста Светослав Михайлов. По повод необичайната обстановка за артистите в България цигуларката сподели: „Какво ли не сме преживели през годините. Свирихме в жега, дъжд, бурен вятър на открито – в Летния театър, голямата пещера на Мадарското плато, под открито небе на големи тържества. Но никога не съм си мислила, че вирус може да спре концертната ни програма. Затова тази среща с публиката е особена и вълнуваща…“

Жулиета Михайлова, доайенът на шуменските симфоници

От 1985 г. е на диригентския пулт Станислав Ушев, а в Шумен ръководи класиците 24 години. Правил е концерти на кораб в Южна Корея, в Мадарската пещера, на открити сцени под небето, но този концерт в условия на пандемия за него е „исторически“. Още повече, че е в навечерието на Деня на българската писменост и култура. За да спази изискванията за социална дистанция, той беше събрал 26 музиканти.

Ето как Станислав Ушев приветства публиката: „Здравейте, уважаеми гости на Шумен! Добре дошли на нашия концерт. Днес отбелязваме големия български празник на културата, науката, писмеността. Малко са нациите, които могат да се похваля, че имат своя писменост. Празникът на просветата 24 май е знак за напредък и развитие на нацията. Нека да го отпразнуваме подобаващо и да си пожелаем здраве на вас, вашите приятели и познати. Честит празник отсега! Започваме с две части от сюитата „Пер Гинт“ на Григ. Първата част е „Утро“. Не случайно избрах нея, защото това е нашият първи концерт след депресията. Имахме два месеца и половина принудителна почивка по време на карантината. Ние кръстихме афиша на нашия концерт „Възраждане“, но нямаме нищо общо действащата политическа партия с това име. Приятно слушане!“

По-късно диригентът поясни, че в програмата е включил руски и съветски композитори, както и от чешки. Не случайно, защото отбелязваме празника на славянската писменост. Той се чества в Русия, а преди – в СССР, дори има паметник на братята Кирил и Методий в Мурманск, разказа Станислав Ушев. За тях говорят следите в Моравия, а и братята-македонци ще ги почетат. И шеговито той подхвърли: „В нашата програма няма да има само македонска класическа музика. Не можахме да намерим…“

Симфониците изпълниха „Първи славянски танц“  на Дворжак. Като исторически пътеводител на българското четмо и писмо по света, диригентът напомни за арменския летопис от 1813 г., в който пише, че през 1803 г. в Шумен за първи път е честван празникът на славянската писменост на 22 май. От 1859 г. в Шумен и Лом редовно започва отбелязването му на 24 май. Тази година шуменци честват 170 години от основаването на първия български оркестър. Някои от проявите, подготвени от диригентката Калина Василева, бяха отложени.

Чухме валс от сюитата „Виелица“ на руския и съветски композитор Свиридов от филма „Буря“, живял и творил 82 години. Най-популярната му творба, която го издава, че е възпитаник на Шостакович.

Диригентът обяви първа и втора част от операта „Кармен“ на Бизе в програмата. И добави: „Всички имате ли маски? Нали знаете, че ни контролират. Да не ни санкционират!“ Специално внимание той отдели на солистите Светослав с кларинета, Ани с обой, Божидар – първа флейта.

Валсът из филма „Маскарад“ на Хачатурян Станислав Ушев нарочно беше включил сред произведенията.  И уточни: „Това красиво парче е в програмата, защото всички тук сме в маскарад – с маски сме! Валсът е композиран през 1943 година по време на Великата отечествена война, забележете! По произведението на Лермонтов. Музикалните премиери са били на фронта под гърмежите на танкове и оръдия, при воя на самолетите, когато бомби са отнемали живота  на хиляди войници. Война, но културата никога не е спирала. Гениите са творили… По-късно тази театрална музика става балет“.

Концертът под диригентството на Станислав Ушев

По-късно диригентът сподели, че тази музика му навява за ония времена от близкото минало, по които някои още тъгуват. „Тези години си имат и хубавите придобивки. Огледайте се наоколо – къде свирим? Зад вас е сградата на театъра, на метри сме от историческия музей и регионалната библиотека. В тази извънредна епидемична ситуация трябва да свирим на открито до второ нареждане. След много търсене намерихме съвършеното място. Това е дворът на къщата-музей „Панчо Владигеров“. Чудно от всяка гледна точка – тематично и като обстановка. На всеки концерт там ще свирим поне една пиеса на Владигеров там! Но тези сгради на галерията, библиотеката, музея са голямо богатство. Направени са в онова близко минало. Не че тъгувам за тези години от 80-те на миналия век, но гостите ни от чужбина и България се впечатляват от спокойствието и културната среда на Шумен. Чувстват се прекрасно сред тези подредени улици и паркове в центъра. Ние може би не  ценим тези придобивки, но заглеждайте се в малките неща и ще ги преоткриете с хубавите моменти. Трябва да си отворим сетивата, да виждаме и чуваме повече!“

И в този дух оркестърът изсвири „Ръченица“ от увертюрата на операта „Момчил“ от Любомир Пипков. Повод да си припомним, че това е синът на Панайот Пипков, написал музиката на „Върви, народе възродени“ по стихове на Стоян Михайловски на 9 май 1901 г. Единственият химн на културата в света, както припомни Станислав Ушев. Става „случайно“ в част по музика в Ловеч. Това е свише“, от Горе… Музиката е оригинална, впечатли диригенти като Андре Рийо, той е изпълни на 24 май миналата година с оркестъра и написа: „Честит празник на буквите!“.

Небето над Шумен причерня точна преди музиката на Мориконе от филма „Мисията“.  В нея „Обоят на Габриел“ изпълни Ани от симфониците. Диригентът призова за специални аплодисменти. „Ценете нашите музиканти, идвайте за тях. Без вас не можем. Ние се нуждаем от вас“.

Дойде ред на „Фарандола“ от Бизе от сюитата „Арлезианката“ по пиесата на Алфонс Доде. В сюжета има любовна драма, самоубийство, но музикантите изсвириха най-веселата част, почивка за публиката, за да не се натоварва излишно по време на карантина, както каза диригентът Ушев. Една от най-популярните мисли на френския писател Алфонс Доде  е: „Всичко, което ни липсва, е съвършено“. Да, като музиката на шуменската филхармония, за която тъгувахме от март досега.

Интермецо от „Селска чест“ на Маскани сме слушали и друг път от нашите класици. Но под облаци, с които се борят няколко слънчеви лъчи в майското небе – никога! Беше вълнуващо и паметно. Та нали винаги за абитуриентските балове и празничните шествия на това място вали! Сега корона-випускът ще празнува в интернет, а ние ще тъгуваме по младостта на зрелостниците…

А можем ли да забрави симфониета-Шумен унгарските емигранти от Възраждането на Шумен?!  „Унгарски танц“ №5 на Брамс беше изпълнен като жест за тяхната роля в културния подем на Шумен.

Българският финал на програмата беше „Ръченица“ на Петко Стайнов и химна на Кирил и Методий, които запяхме заедно с оркестъра, макар и не толкова уверено под първите капки от небето. Прибрахме се сухи и въодушевени.  Празнично се се разделихме със Симфониета-Шумен до следващия концерт в двора на къщата-музей „Панчо Владигеров“, когато диригент ще е  Калина Василева. Местата ще са ограничени, но не безплатни, както беше в парка до паметника до общината.

Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име