На рояла - Веско Стамболов. Снимки Валентина Минчева

Тази година отбелязваме 170 години от основаването на първия български оркестър в Шумен. Летописът на оркестровото дело е  научният труд на диригентката Калина Василева. Летните концерти на нашата Симфониета  минаха под този знак в къщата-музей „Панчо Владигеров“.  Сега ще припомним на музикалната общественост в София този факт заедно с тематична изложба. Специалната изява обаче е на шуменския симфоничен оркестър с диригент Станислав Ушев в понеделник, 21 септември, в зала „България“ по време на фестивала „Софийски музикални седмици“. Програмата на нашите симфоници е със специалното участие на пианиста Веско Стамболов. Тя беше представена  три дни по-рано на публиката в Шумен.

Произведения в нея са професионално предизвикателство за всяка музикална формация. Класика от петите до върха на диригентската палка! Критиците няма как да не оценят това. Най-естествено в тази шуменска гала първото произведение да е на Патриарха на българската музика Панчо Владигеров. Чухме неговото „Дивертименто“ от пет части, което го прави  композитор от световно равнище.  В това „забавление“ /превод на заглавието/ имаше „ласки“, „карнавално шествие“, „кейк уок“… Владигеров е доказал, че е майстор, когато съчетава романтичното и драматичното в композиция.

Насладихме се лежерно на шуменеца, защото след това идваше „тежката артилерия“ на Марин Големинов – концерт за пиано и оркестър. На рояла е Васко Стамболов. Творбата е посветена на Антон Диков, а премиерата й се е състояла през 1976 г. със Софийската филхармония. Да припомним, че той е бил дългогодишен председател на журито на националния и международния конкурс „Панчо Владигеров“ в Шумен.

Диригентът Станислав Ушев с шуменската филхармония.

Третият композитор в програмата е Хенрих Гурецки. Краен авангардист, полякът става част от новото направление соноризъм от 60-те години на ХХ век. У нас публиката беше потресена от изпълнението на едно негово произведение – космическо послание. Става въпрос за „Симфония на скръбните песни“ – проект на Йордан Камджалов с австралийката певица Лиса Джерард през 2019 година. Философията на скръбта в музиката на Гурецки усетихме и в концерта за пиано и струнен оркестър, опус 40, пред шуменската публика.

Финалът на програмата дойде с  увертюра-фантазия „Ромео и Жулиета“ на Чайковски. Щастие, страст, вражда и трагичен финал. Капулети и Монтеки на партитурата звучат с мащаб.  Нашите симфоници се справиха достойно.

След концерта Станислав Ушев уточни, че заедно с гост-музикантите от Русе, Варна и Плевен те са общо 50. Без това колегиално сътрудничество произведенията не можеха да бъдат изсвирени. А и когато музикантите на сцената пълнят очите на публиката, друго е преживяването с музикалната класика у дома.  Маестрото каза, че всички творби от програмата за зала „България“ са изпълнявани от Симфониета-Шумен през годините. Тъгата от репертоара вероятно върви с композиторите. По този повод Станислав Ушев добави: „Гурецки сме свирили преди две години. С Веско Стамболов много леко се работи“. Пианистът се включи спонтанно в разговора: „Тази година е моят скромен 20-ти сезон като юбилей. Личен и с шуменската филхармония. Досега съм изсвирил с вашите музиканти до тук 23 произведения, а в София ще станат общо 25 произведения за пиано и оркестър. Това не е Симфониета, а Държавната филхармония на Шумен! Аз не признавам новите имена като симфониета…“

Носител на много престижни международни награди, от 2012 година Веско Стамболов живее в Барселона, където е професор по камерна музика и пиано на Висшата консерватория „Лисеу“.  В негово лице имаме честта да ни представлява с шуменските симфоници, които ще напомнят на съвременните ни инструменталисти,  диригенти и композитори в София, че българското професионално оркестрово изкуство тръгва преди 170 години от Шумен. „От тука започва България“ за утвърждаване на музикантите, които после ще прославят името на родината ни по света.

Дано за класическата музика в нашия град това да не е само история, а сериозен управленски ангажимент за развитието на музикалната култура и за репертоарната политика на филхармонията ни. Защото имаме нужда от млади попълнения на сцената и в публиката. А това става със стратегия в новите учебни програми и новото мислене на учители, родители, общественици. В името на Шумен!

Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име