Надежда Бобчева, втора в шуменската листа на Демократична България, е успешен професионалист по градско управление. Родена е в Силистра през 1975 г., завършила е Финанси в УНСС и магистратура по Управление на градовете в Ротердам, Холандия. Професионалният й опит е свързан с работа в общинската администрация. Два мандата е била общински съветник в Силистра, сега е заместник-кмет на столичния район „Оборище“. Шегува се, че „кметуването“ е семейна традиция, защото прадядо й е бил кмет на родното си село край Силистра.   

Защо един реализиран професионалист като вас се включва в политиката? По принцип процесът у нас е обратен – успешните българи не искат да се докосват до политиката.

– Започнах да се занимавам с политика, когато се върнах от чужбина. Влязох в политиката, защото моят опит и интерес е насочен основно към общинските проблеми, а чрез законодателството могат да се решат много от ежедневните въпроси на хората в градовете.

В случай, че бъде избрана за депутат, планирам да работя в Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. В законодателно отношение целта ми е да се направи административна реформа и да се предоставят повече правомощия на общините в България, т.е. да продължи финансовата децентрализация и прехвърлянето на права на общините.  Трябва да се разработи и изцяло нов Закон за устройство на територията, съгласуван с всички професионални гилдии – на архитектите, инженерите от инвестиционното планиране, ландшафните архитекти. В процеса на градско планиране трябва да се включат и гражданите, чрез разширяване на обществените обсъждания или конституирането им като заинтересована страна.

Ще ви дам един пример как чрез политики може да се решат важни за всеки човек проблеми. Професионално дълго време се занимавах с жилищна политика, дори това беше тема на дипломната ми работа в Холандия. У нас няма целенасочена жилищна политика, всичко е оставено на местно ниво, а общините не знаят какво да правят по този въпрос. Но той трябва да бъде решен,  защото с повишаването на жизнения стандарт през последните години, качеството на живот става все по-важно, особено за младите хора. Става все по-актуално в каква среда живеем, дали ни е удобно, как пазим себе си и децата си, как се грижим за здравето си.

Прави ми впечатление, че в Шумен тази тема не присъства като предизборен дебат. Чета по медиите едни нападки и обвинения между опоненти, чупене на коли, бой, но разговор по политики не видях. Надявам се, че ние от Демократична България ще можем да проведем такъв разговор за самите политики.

Според мен, проблемът с жилищата може да се облекчи, ако се направи система от финансиране за младите хора. Може да се приспадат част от разходите по ипотеката или да има преференциална лихва за първо жилище. Трябва да се преработят и критериите за общински жилища, защото системата сега е доста порочна в цялата страна. Общински жилища уж се ползват от социално слаби хора, които обаче след това получават право да ги купят и ги купуват успешно, както са социално слаби.

Вие сте работила и в община Силистра, така че познавате най-сериозният проблем на по-малките градове – емиграцията на икономически активното население и особено на образованите млади хора.  С какво могат да ги задържат градовете като Шумен?

-В цялата страна по-малките градове се обезлюдяват от млади образовани хора, на които трябва да се осигурят не само добри доходи, но и добра среда. Успешните млади професионалисти все повече търсят чисти, незамърсени места за живеене, а Шумен, като много други градове, има сериозни екологични проблеми и с въздуха, и с водата. През зимата Шумен често попада сред градовете с най-мръсен въздух. Градът дори можеше да се включи в европрограма за подобряване на градския транспорт, но не успя да изпълни критериите.

Според последните изследвания, 65 % от градското население в страната има проблеми със замърсяването на въздуха, макар че според много хора това е проблем само на София. Не, и в Шумен го има този проблем, и хората го усещат всяка зима. Мръсният въздух и здравословните проблеми се усещат особено остро сега, по време на пандемия.

Решенията са в две посоки: трябва да се заменят градският транспорт и автомобилите с екологични алтернативи, трябва да се подмени и битовото отопление.  В България на места вече стигнахме до свръхмоторизация на населението, почти всяко семейство има по две коли, и обикновено те са стара замърсяващи автомобили, втора ръка. Затова ние предлагаме еднократна помощ от 5000 лв. за домакинствата, които подмянят колата си с електромобил Отпускането на такава субсидия е особено важно за градовете като Шумен, където има проблеми с качеството на въздуха.

Трябва да има мерки и за замяна на старите отоплителни уреди – програми за преминаване на пелети, на топлофикация, на термопопми. В нашата програма се предлага подкрепа на домакинствата до 3000 лв. за подмяна на стари неефективни отоплителни уреди.

Шумен от години има сериозен проблем и с качеството на водата, но сега предстои да се изгради пречиствателна станция. Да се надяваме, че проектът е добър и ще подобри качествата на питейната вода.

Професионално вие се занимавате с много европейски проекти и можете да оцените тяхната ефективност. Европроектите като че ли се превърнаха в мантра за успешно развитие на градовете, но защо качеството на живот не се подобрява чувствително?      

-Смятам, че част от европейските средства се харчат за неефективни проекти. Има много разходи, които са абсолютно ненужни – например, има такива проекти за подобряване на културната инфраструктура, които на места са пълна бутафория. Основното за хората са добрата работа и добрите доходи, добрата околна среда. Ако във вашия град е мръсно и непочистено, на никого няма да му е приятно да живее тук, независимо колко европроекти усвоявате.

Подобен пример в Шумен са реализираните проекти по ИСПА, които трябваше да подобрят водоснабдяването, но след тях загубите на вода в града се увеличиха от 60 на 80 %. И се питаш: защо бяха зададени толкова много пари? Излиза, че няма смисъл от цялата инвестиция, която на практика довежда до допълнителни загуби.

Арена Шумен е другият подобен пример за неефективно харчене на публични средства – имаш една голяма инвестицяи, срещу която нямаш никаква ефективност. Дори и преди пандемията залата не можа да оправдае смисъла от влагането на 13 милиона публичен ресурс.  Моделът е: искаме да усвоим едни пари, без да търсим резултат.  Аз се питам: защо трябва да се правят подобни огромни съоръжения в цялата страна, които са много скъпи като поддръжка?

И държавни, и европейски пари на моменти наистина се разхищават, правят се проекти само за да се усвоят пари, а изобщо не се говори за ефективност. В България от години се отчита само колко процента сме усвоили от фондовете, но никой не се интересува колко е произвел един усвоен лев от европейските пари.

-В момента отново сме в локдаун заради коронавируса, но за съжаление, в България засегнатите сектори и работещи не успяват да получат адекватна и навременна подкрепа. Какво трябва да се промени, за да получат хората по-добра защита?

-За съжаление, светът се оказа доста уязвим на пандемии, а тази криза е едно голямо изпитание за всички. Светът ще се промени и трябва да се научим да живеем по друг начин, старият ни живот няма да се върне, колкото и да ни се иска. Ще трябва да живеем с този или друг вирус, което значи, че и държавата трябва да реагира адекватно и бързо.

Сега много бизнеси и работещи страдат без държавна подкрепа. Особено тежко бяха засегнати заведенията, услугите, туризмът, транспорта, да не говорим за всички самоосигуряващи се. На практика самонаетите не получиха никаква подкрепа от държавата, а всеки месец дължат осигуровки и данъци на държавата

По различните инструменти на ЕС, България има право да получи над 50 млрд. лева за периода 2021-2027 г.  Демократична България има конкретни политики за насочване на европейските фондове в пълна степен към гражданите и фирмите. Еврофондовете за строителство и земеделие ще бъдат управлявани ефективно в полза на максимален брой бенефициенти, вместо усвоявани от няколко политически обвързани земеделски и строителни групировки. Паралелно с това Демократична България се ангажира и с повишаване на частните чуждестранни инвестиции с 2 млрд. лева всяка година, като в края на мандата те трябва да достигнат 10 млрд. лева годишно.

Нашето обединение предвижда и директна подкрепа на пострадалите фирми и граждани – еднократна финансова помощ от 3 000 лв. на човек за всички малки и средни предприятия от секторите със забрана или сериозно ограничаване на дейността по време на пандемията, помощна мярка 80/20 за всички средни предприятия и 90/10 за всички микро и малки предприятия от секторите с преустановена дейност.

Съвместно с ББР и БНБ ще разработим пакет от законодателни, финансови и регулаторни мерки за разсрочване и облекчаване на дълговото бреме на засегнатите от пандемията фирми, както и за запазване на достъпа им до нови кредити.

Пресцентър Демократична България – Шумен

Купуването и продаването на гласове е престъпление

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име