Пресконференция на министър Комитова и екипа й. Сн. скрийншот бТВ

В момента три от общо деветте нови отсечки на магистрала „Хемус“ са в строеж и този строеж не е спирал след идването на служебното правителство. По други три лота се извършват процедури по отчуждаване и събиране на строителни книжа, а за последните три участъка не е извършена никаква дейност. В същото време държавното предприятие „Автомагистрали“, което беше определено от правителството на Борисов да довърши магистралата, само за миналата година е раздало на фирми- подизпълнители аванси в размер на 675 милиона лева. Огромната сума е дадена за участъци, които нямат строителни разрешителни и изграждането им ще започне след години. Това стана ясно по време на днешната пресконференция на регионалния министър Виолета Комитова и нейния екип.

„До момента не съм издала нито едно разпореждане за спиране на строежа на „Хемус“. Магистралата трябва да бъде построена, защото незавършеното строителство е най-скъпо“, каза министър Комитова. По-рано тази седмица лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и кандидати за депутати на партията многократно обявиха, че с идването на служебното правителство е било спряно изграждането на магистралата. „Няма как да спра нещо, което не е започнало“, коментира по-рано сутринта пред Нова тв регионалният министър.

Арх. Комитова обясни по-късно на срещата си с журналисти, че само лотове 1, 2 и 3, с обща дължина 51 км, имат изрядна документация и по тях се работи. За следващите лотове 4, 5 и 6, с обща дължина 83 км, едва отскоро има приети подробни устройствени планове и тепърва предстои още много предварителна работа, вкл. и отчуждаване, оценяване и плащане на терените, през които ще мине магистралата. А последните три отсечки, с обща дължина 89 км, дори нямат одобрени ПУП.

При това положение е повече от ясно, че обещанията на кабинета „Борисов“, че „Хемус“ ще бъде изцяло готова през 2024 г., са абсолютна химера, убедени са Комитова и нейният екип. На същото мнение е и новият шеф на ДНСК Влади Калинов, който подчерта, че няма как да се даде срок, след като не са извървяни законовите стъпки за започване на строителство. Той коментира, че е недопустимо строежът на магистрали да се извършва извън рамките на закона, докато обикновените граждани се налага години да чакат за издаване на строителни книжа.

Цялото строителство на „Хемус“ е поверено на държавната фирма „Автомагистрали“, която е получила 1,38 млрд. лв. аванс. От тях 675 млн. вече са раздадени на фирми подизпълнители. Оказва се обаче, че 71% от парите за нови участъци вече са изплатени, а само за 16% от тях има нещо изработено. „Всички данъкоплатци са си купили магистрала „на зелено“, за която никой не може да каже кога ще бъде построена“, пошегува се по този повод регионалният министър.

Новият шеф на ДНСК каза още, че при извършените проверки на магистралата са установени тежки нарушения. Големи количества изкопни маси са били изхвърляни извън определените за това зони, което е довело до увреждането на 84 декара земи, включително и горски площи. Арх. Калинов обясни, че това е „жалък опит“ да се спестят някакви разходи. Той заяви, че виновникът за пораженията ще бъде накаран да изчисти терена и да откара земните маси в депо за инертни материали.

Регионалният министър изтъкна, че в България строителството е свързано с тежка бюрокрация и даде пример с жилищен блок, чието строителство приключва за 1 година, но преди това събирането на документи, становища и разрешителни отнема 5 години. Още по-тежка е бумащината при пътното строителство, затова е абсолютно ненормално да се плащат аванси за нещо, за което дори няма одобрен проект, каза арх Комитова и посочи, че авансите са давани за доставка на материали на цени и за количества, калкулирани „на око“.

Министър Комитова вече няколко пъти заяви, че всяка реално свършена работа ще се разплаща, но повече няма да се раздават десетки милиони като „аванси“ за строителство, което реално ще започне след години. Тя коментира, че не разбира защо от „Автомагистрали“ говорят за колапс и финансов блокаж на „Хемус“, при положение че са раздали огромни суми на подизпълнители под формата на предварителни плащания за бъдеща и все още несвършена работа.

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име