„Фестивалът е много сериозен, подходящ и необходим, за да могат хората да се огледат, да се види накъде вървим. И ние като жури ще се опитаме да отделим нещата, които считаме ценни, полезни и заслужаващи подкрепа за целия български театър” – това каза днес пред журналисти режисьорът проф. Пламен Марков, председател на журито на театралния фестивал „Нова българска драма.

„Фестивалът отразява реалността на българския театър. Наградите са за много ярки постижения и за някаква посока, която е важно да бъде подкрепена”, допълни проф. Марков и отчете, че не навсякъде е била схваната разликата между гражданска позиция и публицистика: „Теътърът е по-деликатна сфера и там пряката пропаганда и пряката агитация и защитата на определени, вероятно искрени граждански позиции, ако не бъде умерена нормата, рискуваме да влезем в спекулативен тип театър. Тук имаше такава тенденция, която аз очаквах, че ще заглъхне, но явно с появата на бурните обществени страсти, се появавя отново.”

Своите благодарности и поздравления към публиката и организаторите на ТФ „Нова българска драма изказа и театроведът проф. Камелия Николова. „Много е важно да се поддържа създаването на нови драматургични текстове и да се прави преглед на начина, по който българската пиеса, българската драма присъства на сцената. Отчитам високо ниво на фестивала и той е важно събитие за съвременния български театър. Прави ми впечатление в програмата едно активно участие на млади режисьори, на млади драматурзи, на хора, които опитват в различни форми да работя върху нови драматургични тесксотве. Това е безспорно качество на фестивалната програма. Другият акцент в програмата са новите пиеси – много добро средно ниво на текстовете, което винаги е добър знак, че има раздвижване и добро състояние на драмата”, коментира проф. Николова.

За пиесите, селекционирани в направление „Преглед на спектакли”, тя обобщи: „Най-общо казано ми направи впечатление активната позиция на хората, които пишат тези текстове – те са върху важни теми и проблеми, които ни интересуват. Българската драматургия през последните години беше много по-интимно насочена към малки истории и малък кръг от хора около автора. Това беше тенденция, докато сега виждаме едно занимание с важни теми, които интересуват повече хора. Виждаме едно добро издание на фестивала.”

Пресконференция на журито

Актрисата Янина Кашева , която за първи път журира на шуменския фестивал, коментира изключителното отношение на шуменската публика, която очаква и следи фестивала, както и тихата и всеотдайна организация на всеки ден. „Българският театър е устойчив и упорит, въпреки последните тежки години – пандемията, която се отрази на всяка една дйност, особено на сценичните изкуства. Видях чудесни неща, много хубави и вдъхновяващи.” По думите й в пиесите авторите са стеснили участващите герои, с малки изключения до четирима души и изследванията се въртят около това – кой съм аз. Центрират се в къщата в дома и там търсят отговори на въпроси, които са общочовешки, свързани със смисъла.

Доц  д-р Евгения Иванова коментира, че иска да гледа повече представления за младите и пиеси, написани за младите хора: „Иска ми се те да влязат в театъра, да усетят тази магия на театъра, да имат поведението на зрители. В пиесите, които четохме, авторите са обърнати към себе си, към собствената си личност, но трябва да бъдат обърнати и към съвременния човек. За да усетим реалния живот на сцената, трябва да имаме спектакли с такава насоченост.”

Проф. Светослав Кокалов допълни проф. Николова, че въпреки че тематиката се е разширила, все пак тази камерност се е съхранила чрез средата и пространството.”Виждаме много различни подходи, въпреки че те са силно ограничени, предполагам от финансови неудобства. Видях неща, които почти без нищо имаха визуална стойност и такива, които се ограничават в някаква рамка.” Проф. Николова обощи: „Факт е, че след тези две години пандемия театърът не е същият. Вече мултимедията не е панацея. Имаше мнение, че като се сложи мултимедия в един спектакъл, той става много модерен, много съвременен, но се оказа, че всъщност е много важно твоята концепция да е интересна, твоето мислене да е такова и мултимедията не те спасява.”

Богдана Костуркова, селекционер в направление „Авторски прочит”, коментира, че осемте текста са на много добро ниво. „Мотивацията ми да са осем, а не четири е, защото смисълът на този конкурс е да бъдат подкрепени хората, които освен идеи, имат и някакъв опит и обичат да го обличат в прилична форма. Защото си давам сметка, че за да започне да пише добре един автор, трябва да има подкрепата на театъра, трябва да има публичност, да има възможност да покаже творението си. В този смисъл за мен конкурсът в драматургичната си форма е подкрепа, окуражаване на творци. Надявам се след вчерашния  прочит част от тези пиеси да могат да бъдат представени по сцени. Надявам се, че догодина ще има, ако не повече, то по-готови автори да се запознаят със законите на театъра и драмописането. Чувството, че имаш къде да провериш постигнатото от теб е много важно за автора.”

„Не мога да не изкажа задоволството си от това, че фестивалът с тазгодишното си издание се завръща към своя нормален формат, за разлика от предходните две години – с двете основни направления и с богата съпътстващата програма, която в различни аспекти допълва  картината на всичко, свързано с българската драматургия”, коментира Дияна Христова, председател на УС на Сдружение „Нова българска драма”: „Благодаря на всички, замесени в това издание – колегите от театрите, които проявиха интерес, авторите, които изпратиха своите текстове, журито, което всеотдайно и непретенциозно присъства по време на целия фестивал“.

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име