Андрей Новаков /ЕНП/. Сн. Радиан.бг

Български евродепутати възраждат 100-годишна идея за прокарване на плавателен канал от Русе до Варна, който да свързва директно Дунав и Черно море през българския Североизток. Това съобщи инициаторът Андрей Новаков /ЕНП/ пред журналисти в Страсбург.

Новаков обясни, че е бил провокиран да потърси стария български проект, след като разбрал, че румънците вече работят по въпроса. „Когато разглеждах поправките за европейските транспортни коридори, видях, че ЕК е одобрила изграждането на канал от река Дунав до Букурещ. Това ще е воден път от 67 километра, който ще превърне Букурещ в пристанищен град“, каза евродепутатът.

И припомни, че България също е имала подобен проект още преди 50 години, който обаче е бил изоставен, а след това предизвиква полемики и насмешки. Всъщност, идеята за плавателен канал между Русе и Варна е на 100 години и е още от времето на Османската империя, но реален проект е бил разработен през 1973 г., когато са направени чертежи, изследвания, геодезически замервания.

„Тогава са определили и размерите на канала – 4,80 метра дълбок и 33 метра широк, което означава, че по него могат да преминават плавателни съдове около 2 хиляди тона“, заяви Андрей Новаков. Той се е запознал подробно с проекта, вече разсекретен от държавна агенция „Архиви“ и дори е издирил един от проектантите, за да разбере какво е спряло идеята навремето. „Попитах: ако е бил толкова хубав, защо не го направихте през 73-та? А човекът ми обясни, че тогава Брежнев им казал: избирайте, или АЕЦ, или канала. Т.е. каналът не е бил изоставен, защото е опасен, невъзможен или нерентабилен“, коментира Новаков.

Спорен него, България трябва да настоява за включването на този канал в европейската транспортна карта, тъй като новият воден път ще донесе ползи не само на нашата страна, а и на целия европейски транспорт. „Този коридор ще съкрати пътя от Антлантическия окен до Босфора с 2 дни и с 230 км и ще превърне Разград, Шумен и Търговище в пристанищни градове. И хипотетично изграждането му би могло да се финансира с европейски средства“, надява се Новаков.

Той вече е внесъл искане за включването на канала в европейската транспортна карта и работи активно с още двама български евродепутати – Радан Кънев и Емил Радев, за да съберат достатъчно мнозинство за минаването на тази поправка.

Предложението ще бъде гласувано в комисия през януари и ако ЕП го одобри, това ще позволи Еврокомисията да финансира проучване за изграждането на канала. „Докато ние гледаме с насмешка на подобни идеи, другите вече работят и са получили одобрение“, коментира Андрей Новаков и е убеден, че ако мислим стратегически за следващите 100 години, трябва да мислим в такива измерения. „Един такъв канал на практика ще промени картата на Европа, а представете си какво би се случило със Североизточна България, ако започнем да приемаме кораби от цял свят. Какви такси ще плащат, какво електричество можем да произвеждаме, как можем да превърнем цялото му поречие в индустриална зона“, посочва предимствата Андрей Новаков

Със свои колеги той е внесъл още едно изменение в картата на европейските транспорти коридори –  отсечката София – Скопие – Тирана – Дурес. В началото на годината предстои гласуване в комисия на ЕП и след това в пленарна зала.

Срещата с Новаков беше в рамките на работно пътуване на група журналисти, организирано от Бюрото на ЕП в България. Представителите на българските медии участваха в семинар за наградата Сахаров и присъстваха на официалната церемония в ЕП по връчването на наградата Сахаров, която тази година беше присъдена на храбрия народ на Украйна.

Официална церемония по връчването на наградата Сахаров на храбрия народ на Украйна. В церемонията онлайн участва и президентът Зеленски

Дияна Желязкова

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име