Още стари проекти „гърмят“ в община Шумен, а щетите за бюджета могат да надхвърлят 11 млн. лв. Виновни обаче няма, защото без/отговорността на замесените служители е покрита с петгодишна давност. Това стана ясно на последната за годината пресконференция на кмета на Шумен Христо Христов и неговите заместници, които съобщиха подробности за наложените до момента санкции на общината
Както е известно, само за два месеца под краката на новия шуменски кмет гръмнаха две финансови бомби за над 9 млн. лв. В края на ноември изненадващо се оказа, че общината трябва да плати 3 млн. лв. за дял от хотел „Шумен“, а в края на декември стана известно друго, още по-шокиращо задължение – оказа се, че община Шумен трябва да върне на държавата 6,4 млн. лв. заради санкции по стария европроект за рехабилитация на водния сектор, известен като ИСПА-2.
Сега се задава трета бомба – на община Шумен са наложени финансови корекции за проектите за рехабилитация на Младежкия дом и на Летния театър, които бяха съответно за 1,7 млн. лв. и 1,6 млн. лв. Санкциите са заради липса на достъпна среда за хора с увреждания и в двата обекта, и са за общо 900 000 лв.
Ако новият кметски екип не успее да спаси поне част от парите, в общинския бюджет ще се отвори дупка за 11 млн. лв. И то само от известните до този момент проекти. А никак не е изключено общината да бъде санкционирана и по други стари проекти
Какво може да се спаси?
Единствените средства, които могат да се спасят от зейналата 11-милионна дупка в бюджета, са последните корекции за ремонтите на Младежкия дом и Летния театър. Двата проекта бяха гордостта на бившия кмет Любомир Христов в края на втория му мандат и той често се хвалеше с тях пред камери и микрофони. Макар че нямаше особени поводи за хвалби.
Проектът за Младежкия дом беше изпълнен с половин година закъснение и с 1 млн. лв. над първоначалната цена. Ремонтираната сграда, освен че презизвиква разнопосочни оценки със скучния си сив цвят, се оказа и значително по-скъпа от първоначално одобрения проект, като крайната й цена скочи от 2,5 млн. на 3,5 млн. лв. Проектът за Младежкия дом беше одобрен през 2021 г. по ОП „Региони в растеж“ и беше на обща стойност 2,5 млн. лв., от които 1,7 млн. лв. безвъзмездна европейска помощ. Останалите 800 хил. лв. трябваше да се покрият от община Шумен чрез кредит от Фонда за градско развитие в размер на 648 000 лв. и съфинансиране от собствения бюджет. Кредитът беше изтеглен и ще се изплаща 12 години, а дофинансирането от страна на общината нарасна в пъти и вместо 100-тина хиляди лева скочи на 1 милион. Така, заедно с кредита, шуменските данъкоплатци са натоварени с 1,6 млн. лв. за ремонта на Младежкия дом. Сега се оказва, че проектът може да се оскъпи още заради наложените финансови корекции, които общината ще трябва да връща. Същата е и ситуацията с Летния театър
Новият кмет Христо Христов заяви, че екипът му вече обжалва наложените корекции и се надява, че ще успее да спаси поне тези средства.
За хотел Шумен няма никакъв шанс да се спасят милионите, защото за тях има решение от последна съдебна инстанция и община Шумен трябва да плати 3 млн. лв. на частна фирма за 32 % от акциите на хотелския комплекс. Общината вече е платила 1,5 млн. лв. за хотела, останалата част от сумата ще бъде платена с бюджета за 2024 г., съобщи финансовият зам. кмет Десислава Петрова. Тя посочи, че за разплащането на сумата не са били „рязани“ дейности от бюджета, а парите са осигурени благодарение на по-добра събираемост на местните приходи
Няма виновни за проспаните 6,4 млн. лв.
Минимален е шансът да бъдат спасени и дължимите 6,4 млн. лв. за пречиствателната станция, заяви откровено адвокат Генчо Гатев, който заедно с адвокат Валентина Велева е нает от общината да се бори за евентуално отпадане на санкцията. Според адв. Гатев, преди 5 години общината е „проспала“ възможността да оспори задължението в съда.
Финансовите корекции по ИСПА 2 са наложени от МОСВ през 2018 г. заради забавяне на проекта за пречиствателната станция за отпадни води. Тогава министерството е поискало община Шумен да възстанови почти 4 млн. лв. Адв. Гатев оцени решението на МОСВ като неправомерно и според него то щеше да падне в съда, но община Шумен е закъсняла с подаването на жалбата, поради което тя е била отхвърлена.
Сега задължението към МОСВ, заедно с лихвите, е за близо 6,4 млн. лв. Адв. Гатев заяви, че атакуват старото решение на МОСВ на основание нищожност, но призна, че няма големи шансове за спечелване на делото. А кой е виновен за проспаните през 2018 г. срокове и неподадената навреме жалба, така и не стана ясно. Ясно е само, че забавянето ще струва на общинския бюджет 6,4 млн. лв.
Междувременно община Шумен, която беше бенефициент по ИСПА 2 и звеното за управление на проекта си прехвърлят взаимно отговорността по случая. А кметът Христо Христов коментира, че сегашният управленски екип не може да търси отговорност от никого поради давност. „Отговорността първо е на изпълнителя на проекта и второ, на служителите на общината, които са просрочили 14-дневния срок за обжалване на наложената санкция. Но вече е изтекъл 5-годишният давностен срок оттогава, така че общината не може да търси отговорност от никого“, коментира проф. Христов
Дияна Желязкова