Катастрофални резултати на задължителните матури по български език и литература /БЕЛ/ в Шуменска област – регионът е на последно място в страната, а цели 10 от всички 26 средни училища не могат да „хванат“ дори тройка на изпита по БЕЛ. Това показват данните на Регионалното управление по образование /РУО/, обявени днес
Шокиращо ниските резултати на шуменските ученици стават вече тенденция през последните години, но засега не се забелязват промени в системата. А фактът, че почти 40 % от училищата не успяват да получат дори тройка, би трябвало да предизвика лавина от оставки и уволнения на всички управленски нива. Като начало.
С най-слаб успех в Шуменско са 17-те зрелостници от професионалната гимназия по селско стопанство в Нови пазар, които имат общ резултат на матурата по БЕЛ „Слаб 2.2“. Едва ли е някаква утеха фактът, че миналата година резултатът в същото училище е бил още по-трагичен – Слаб 2.07
Следват 24-те абитуриенти от професионалната гимназия по селско стопанство във Велики Преслав с общ успех „Слаб 2.32“.
Трети в антикласацията са 10-те зрелостници в СУ „Д-р Петър Берон“ в Хитрино с успех 2.52. Миналата година същото училище е постигнало абсолютен антирекорд с чиста двойка 2.00 на матурата по БЕЛ на тогавашните 9 абитуриенти.
Черният списък се допълва от новопазарското средно училище „Васил Левски“, където 34-те зрелостници имат общ успех 2.96. В шуменската професионална гимназия по селско стопанство 27-те зрелостници са получили средна оценка 2.63. В СУ „Георги С. Раковски“ в Каолиново 18 зрелостници имат среден успех 2.61. В СУ „Цанко Церковски“ в Никола Козлево 19 зрелостници са получили общо 2.59. В шуменското СУ „Васил Левски“ общият резултат на осемте зрелостници е 2.59. В професионалната гимназия по химични технологии в Нови пазар успехът на 13-те зрелостници е 2.56. В СУ „Панайот Волов“ в Каспичан 10-те зрелостници са получили общо 2.54. На ръба е средното училище във Венец, където зрелостниците имат общ успех 3.03.
С най-добър успех на матурата по БЕЛ е природо-математическата гимназия „Нанчо Попович“ в Шумен, чиито 130 зрелостници са получили общ резултат „Много добър 5.03“. Това е и единственото училище в региона с успех над 5. Още четири училища имат успех „много добър“, като всички са от областния център – СУ „Йоан Екзарх Български“ с успех 4.79, СУ „Сава Доброплодни“ с успех 4.59, профилирана езикова гимназия „Никола Вапцаров“ с успех 4.58 и СУ „Панайот Волов“ с успех 4.53.
Въпреки последното място на матурата по БЕЛ, резултатите в Шуменско тази година все пак се подобряват в сравнение в 2023 г., показват данните на РУО. Сега общата оценка на зрелостниците е 3.84, а миналата година е била 3.43.
Слабите оценки са намалели от 352 през 2023 г. на 211 сега. Значително се увеличават оценките „Много добър“ – от 194 миналата година на 292 сега. Тази година има и една пълна шестица на матурата по БЕЛ.
Четири училища в региона обаче влошават резултатите си, за разлика от останалите. По-зле тази година са се представили зрелостниците на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ във Върбица с общ успех 3.12, СУ „Никола Вапцаров“ във Венец с общ успех 3.03, СУ „Васил Левски“ в Шумен с общ успех 2.59 и СУ „Панайот Волов“ в Каспичан с успех 2.54
Хайде да увеличим заплатите на учителите още два-три пъти за добре свършената работа! Или още по-добре да закрием гимназията! Ще показва тя как учителите си вършат работата!!!
🙂
Аз искам да попитам защо след като се дава възможност учениците,които желаят да останат с първа степен на образование,т.е 10,ние на сила ги караме да продължават да учат в11,12клас,защо пак зависим от броя ученици.Голяма част от децата,които са изкарали двойки не се борят да учат в университет,за тях тези две години са изгубени.Те не са виновни.Виновно е отново Министерството на образованието,което чрез делегираните бюджети ни кара да държим децата на сила в училище.На всякъде в чужбина деца,които няма да учат в университет след 10клас отиват да работят,но даже държавата им е подсигурила работа във фабрики,заводи и др.Къде са нашите фабрики и заводи,къде да отидат да работят нашите деца?.Нека МОН да не дават статистики само кой колко двойки имал,а да се замислят по всички тези въпроси.
Айде сега и по една матура на учителите .да видим докъде се простират и техния капацитет.
Учителят не е златна рибка и не е вълшебна фея, за да постигне невъзможни неща с ученици, които нямат желание да учат. Насила можеш да вземеш, насила не можеш да дадеш. Има специфика на региона, също. Малко се замислете, преди да напишете подобно изказване.
🙂
Чакам от вашият сайт въпроси,като напр.няма ли да бъдат уволнени учителите по БЕЛ,виновни за тези срамни резултати?
по цял свят,който не е добър в работата си,го махат
това са и директори,които нищо не правят по въпроса
всички заедно,да се махат
за какво вземат по 2 500 лв?
защо?
има млади,които ще работят с хъс и за по 1 400 лв
няма да тежат на бюджета
Вярно е че трябва да им се търси отговорност на учителите.