Катастрофални резултати на задължителните матури по български език и литература /БЕЛ/ в Шуменска област – регионът е на последно място в страната, а цели 10 от всички 26 средни училища не могат да „хванат“ дори тройка на изпита по БЕЛ. Това показват данните на Регионалното управление по образование /РУО/, обявени днес

Шокиращо ниските резултати на шуменските ученици стават вече тенденция през последните години, но засега не се забелязват промени в системата. А фактът, че почти 40 % от училищата не успяват да получат дори тройка, би трябвало да предизвика лавина от оставки и уволнения на всички управленски нива. Като начало.   

С най-слаб успех в Шуменско са 17-те зрелостници от професионалната гимназия по селско стопанство в Нови пазар, които имат общ резултат на матурата по БЕЛ „Слаб 2.2“. Едва ли е някаква утеха фактът, че миналата година резултатът в същото училище е бил още по-трагичен – Слаб 2.07

Следват 24-те абитуриенти от професионалната гимназия по селско стопанство във Велики Преслав с общ успех „Слаб 2.32“.

Трети в антикласацията са 10-те зрелостници в СУ „Д-р Петър Берон“ в Хитрино с успех 2.52.  Миналата година същото училище е постигнало абсолютен антирекорд с чиста двойка 2.00 на матурата по БЕЛ на тогавашните 9 абитуриенти.

Черният списък се допълва от новопазарското средно училище „Васил Левски“, където 34-те зрелостници имат общ успех 2.96.  В шуменската професионална гимназия по селско стопанство 27-те зрелостници са получили средна оценка 2.63.  В СУ „Георги С. Раковски“ в Каолиново 18 зрелостници имат среден успех 2.61. В СУ „Цанко Церковски“ в Никола Козлево 19 зрелостници са получили общо 2.59. В шуменското СУ „Васил Левски“ общият резултат на осемте зрелостници е 2.59. В професионалната гимназия по химични технологии в Нови пазар успехът на 13-те зрелостници е 2.56.  В СУ „Панайот Волов“ в Каспичан 10-те зрелостници са получили общо 2.54.  На ръба е средното училище във Венец, където зрелостниците имат общ успех 3.03.

С най-добър успех на матурата по БЕЛ е природо-математическата гимназия „Нанчо Попович“ в Шумен, чиито 130 зрелостници са получили общ резултат „Много добър 5.03“. Това е и единственото училище в региона с успех над 5.  Още четири училища имат успех „много добър“, като всички са от областния център – СУ „Йоан Екзарх Български“ с успех 4.79, СУ „Сава Доброплодни“ с успех 4.59, профилирана езикова гимназия „Никола Вапцаров“ с успех 4.58 и СУ „Панайот Волов“ с успех 4.53.   

Въпреки последното място на матурата по БЕЛ, резултатите в Шуменско тази година все пак се подобряват в сравнение в 2023 г., показват данните на РУО. Сега общата оценка на зрелостниците е 3.84, а миналата година е била 3.43.

Слабите оценки са намалели от 352 през 2023 г. на 211 сега. Значително се увеличават оценките „Много добър“ – от 194 миналата година на 292 сега. Тази година има и една пълна шестица на матурата по БЕЛ.

Четири училища в региона обаче влошават резултатите си, за разлика от останалите. По-зле тази година са се представили зрелостниците на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ във Върбица с общ успех 3.12, СУ „Никола Вапцаров“ във Венец с общ успех 3.03, СУ „Васил Левски“ в Шумен с общ успех 2.59 и СУ „Панайот Волов“ в Каспичан с успех 2.54

Коментари

коментар

8 КОМЕНТАРИ

  1. Хайде да увеличим заплатите на учителите още два-три пъти за добре свършената работа! Или още по-добре да закрием гимназията! Ще показва тя как учителите си вършат работата!!!

  2. Аз искам да попитам защо след като се дава възможност учениците,които желаят да останат с първа степен на образование,т.е 10,ние на сила ги караме да продължават да учат в11,12клас,защо пак зависим от броя ученици.Голяма част от децата,които са изкарали двойки не се борят да учат в университет,за тях тези две години са изгубени.Те не са виновни.Виновно е отново Министерството на образованието,което чрез делегираните бюджети ни кара да държим децата на сила в училище.На всякъде в чужбина деца,които няма да учат в университет след 10клас отиват да работят,но даже държавата им е подсигурила работа във фабрики,заводи и др.Къде са нашите фабрики и заводи,къде да отидат да работят нашите деца?.Нека МОН да не дават статистики само кой колко двойки имал,а да се замислят по всички тези въпроси.

  3. Айде сега и по една матура на учителите .да видим докъде се простират и техния капацитет.

    • Учителят не е златна рибка и не е вълшебна фея, за да постигне невъзможни неща с ученици, които нямат желание да учат. Насила можеш да вземеш, насила не можеш да дадеш. Има специфика на региона, също. Малко се замислете, преди да напишете подобно изказване.

  4. Чакам от вашият сайт въпроси,като напр.няма ли да бъдат уволнени учителите по БЕЛ,виновни за тези срамни резултати?
    по цял свят,който не е добър в работата си,го махат
    това са и директори,които нищо не правят по въпроса
    всички заедно,да се махат
    за какво вземат по 2 500 лв?
    защо?
    има млади,които ще работят с хъс и за по 1 400 лв
    няма да тежат на бюджета

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име