„Земята е плоска” е първата премиера на Драматично-кукления театър „В. Друмев” през новия творчески сезон. Участват четирима актьори: Антония Гюруди, гост-актьорите Ивайло Драгиев и Ованес Торосян, а Антония Велева играе вече в три спектакъла на Благой Бойчев. И ако Ивайло Драгиев е шуменски зет, както разбрахме, то Благой Бойчев си е направо наше момче, което на 11 години напуска града с родителите си, за да учи във Варна, а после – и в София, където стартира кариерата си. От година е щатен режисьор в Шумен, освен останалите ангажименти в БНТ и други театрални трупи.
С трима от актьорите режисьорът Благой Бойчев даде пресконференция за медиите. Антония Велева отсъства, беше на турне. Сценограф е Петя Боюкова, помощник-режисьор – Невена Тодорова, композитор е Добромир Кисьов, който е автор на музиката и на други шуменски постановки – „Търси се автор” в афиша на театъра от март тази година, „Бурунданга” и „Шошана” с режисьор Благой Бойчев в предишни сезони. Това е 13-та пиеса, която Бойчев поставя и третата с участието на Антония Велева през последните три години.
Антония Гюруди току-що е завършила НАТФИЗ в класа на проф. Пенко Господинов. Тя каза: „Идвам точно от котилото на Театралната академия. Предизвикателство е да се срещнеш с колеги в един по-динамичен ритъм и рефлексия на сцената. Темата в пиесата е социална и индивидуална за всеки от нас. Драматургията поставя въпроса за порока, гордостта, егото. Фамилията подсказва, че съм наполовина гъркиня, баща ми е от Гърция, но нямам нищо общо с художника Михалис Гарудис”.
Представлението „Земята е плоска” е по текстове на Ханох Левин, израелски автор на пиеси и скечове, текстове за стендъп комедия, творил активно през втората половина на миналия век. С Ивайло Драгиев и Ованес Торосян Благой Бойчев е започнал сценичната си дейност преди двайсет години в театър „Реплика”, „независимата ъндърграунд сцена в София”, както си спомня той. Работният процес сега е преминал като забавление.
„Хората от екипа са рефлективни, четат ти мислите буквално, имаше голяма творческа свобода” – сподели Ованес Торосян. Той е режисьор на спектакъла „Недовършена пиеса за механичен нож”, която участва в първото издание на Комедийния театрален фестивал „Тодор Колев”, стартирал в края на юни.
Идеята за конспиративното мислене е в основата на пиесата, а заглавието „Земята е проска” е взето от един от диалозите. Благой Бойчев допълни: „Персонажите имат някакво изкривяване от това как възприемат света, а подзаглавието е джемсешън /импровизации/ на лесните отношения. Представлението е насочено към социалната проблематика. Това е социална сатира. Не бива да се забравя, че винаги сме с единия крак в реалността, а с другия – в смеха, за да не си скубим косите и да плачем. Конспиративното мислене е начин как по-лесно да вземем решение за себе си и за света, в който живеем. Сатирата е критика на порока. Всеки човек има някакъв порок, който го води и го поставя в смешна ситуация. За мен конспиративното мислене е порочно, защото те отдалечава от истината. Когато съдя не по това, което е, а по това, което аз си мисля без собствена критика. А колко е опасно това за човек, който е на власт, да взема решения и ни внушава някакви страхове! Социалната сатира трябва да е актуална. Ние сме се постарали”.
Ованес Торосян допълни: „Героите са тъжни хора, без подкрепа, всеки по своя си начин е сам в тоя свят. Това дава определена тъга в персонажите. Зрителите със сигурност ще се припознаят в тия герои, които са изправени срещу този лош свят… Всичко, в което човек вярва, че е истина, е абсолютна истина. Дори че земята е плоска”.
Ивайло Драгиев уточни: „Това е пиеса за малкия човек, който има малко власт и се опитват да я използват на сто процента. Ако човек иска да стигне до директора на някакво предприятие, трябва да е приятел с портиера или шофьора, както ми каза Ованес. Ние изследваме парадокса на малкия човек”.
Режисьорът Благой Бойчев твърди, че в спектакъла няма нито една минута скука. Макар билетите за премиерата да са вече разпродадени, шуменци ще могат да гледат спектакъла цял театрален сезон. Конспирациите са вече актуална тема в българската и международна политика, а в предстоящите парламентарни избори вероятно ще дадат повод на драматурзите да напишат нови пиеси за обществените манипулации и нищо чудно за някои да се окаже, че „земята е плоска”.
Валентина МИНЧЕВА