Финалната сцена на оперния концерт

Симфониета-Шумен и възпитаници на Националната музикална академия „Панчо Владигеров” представиха концертно изпълнение на операта „Дон Паскуале” от Доницети. Програмата беше посветена на Световния ден на операта 25 октомври. Дирижира проф. д-р Диян Павлов, реализирал симфонични концерти и оперни спектакли у нас и в чужбина. Той гостува в Шумен с осем свои студенти от различни националности на 10 ноември 2022 г., когато нашата Симфониета посвети концерт на Иван Вульпе.

Проф. Деян Павлов е правил студийни записи за БНР, филмова и съвременна музика за международни продуцентски компании. Удостоен е с наградите: „Кристална лира“ – категория „Диригенти“ (2004 г.), „Грамота“ за върхови постижения в музикалната педагогика и изкуство от НМУ „Любомир Пипков“ (2004 г.), „Златно петолиние“ на Съюза на българските композитори за високи постижения в интерпретацията на творби от български композитори (2005 г.), лауреат е на „Златно перо“ за принос към българската култура от Класик ФМ радио (2005 г.).

Публиката се наслади на истинско италианско белканто от епохата на романтиците на ХIХ век, когато Доницети твори в надпревара с  Росини и Белини. Премиерата на операта „Дон Паскуале” е на 4 януари 1843 г. в „Театър италиен” в Париж, когато авторът бяга от цензурите в  родината си. Доницети е композирал 75 опери, 16 симфонии, 19 струнни квартета, 193 песни, 45 дуета, 3 оратории, 28 кантати и много инструментални концерти и сонати. Странното е, че  той никога не е притежавал музикален инструмент! Доницети е изключителен мелодик, който твори в стила на комедия дел арте. Има запомнящи се арии, с които е постигнал театрален ефект.

Ролите на шуменска сцена бяха изпълнени от Георги Бейков – Дон Паскуале /бас/, Дамяна Цветкова – Норина /сопран/, Владимир Бурянов – Ернесто /тенор/, Свилен Денчев – д-р Малатеста /баритон/, Ивайло Тодоров – нотариус и водещ /баритон/. Всички са възпитаници на НМА „Панчо Владигеров” и с интересен творчески път.

Георги Бейков е от семейство на музиканти. Завършва класическата гимназия в София. От 2017 г. е щатен хорист в Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов” към Софийската филхармония, а от 2020 г. се занимава с барокова музика. През следващата година се дипломира като бакалавър по културология в Софийския университет, а от 2022 г. следва магистратура по класическо пеене в музикалната академия.

Владимир Бурянов завършва музикалната академия в Одеса със специалност виола и свири в оперетата на града. Решава да се завърне към корените си в България. Две години е част от екипа на Симфониета-Шумен. От 2017 г. е в ансамбъла на операта в Русе, където дебютира и като солист. От 2022 г. учи оперно пеене в Музикалната академия.

Ивайло Тодоров завършва техническата гимназия „Ломоносов” в София. Сега е студент трети курс по класическо пеене и работи като артист-хорист в операта в Стара Загора.

Третокурсник в академията е и Свилен Денчев, който започва музикалния си път в детския хор на БНР.

Цветето на сцената беше изящната Дамяна Цветкова, завършила музикалното училище във Варна и класическо пеене в НМА „Панчо Владигеров” – София,  магистърска степен. В момента е студентка първи курс в специалността „Педагогика на обучението по музика” на Шуменския университет. Участвала е във фестивали, майсторски класове по оперно пеене, пяла е на музикалните сцени на Разград, Пазарджик, София.

С бурни аплодисменти и цветя се разделихме с гостите. Най-много букети и целувки получи Дамяна Цветкова, удостоена с присъствието на голяма група роднини, специално пристигнали от Варна.

Както винаги емоционалният стил на диригента Деян Павлов  впечатли зрителите. С темпераментни жестове и подскоци от партитура към партитура той извървя оперната драма от първо до трето действие. Липсата на климатична инсталация в концертната зала „Проф. Венета Вичева” изпоти и този гост- диригент. В една ръка – палката, в другата – кърпата за потното  чело. Докато изчакват ролите си, оперните певци седяха на съдраните столове на първия ред и не вярваха на очите си. Счупени седалки и лошо осветление. Мизерия и класическо изкуство! Срамът беше за нас, домакините. Само преди месец 102 000 лв. бюджетни средства, планирани за ремонт на концертната зала, бяха пренасочени с решение на общинския съвет за запълване на дупките на шуменските улици. Залата е строена пред 45 години за честване на 1300 години България. Сега може да отбележим 35  години общинско безхаберие по време на демокрация. Унизена и без перспектива, Симфониета-Шумен е слугинчето на общинския бюджет на Шумен. За новия кметски екип са важни спортните зали, басейните, зала „Арена” с поредния ремонт на ремонта.

Нашите управленци са далеч от истинските образци на високото класическо изкуство. Няма културна стратегия на кметския мандат в Шумен. Една година от него мина.  До края на мандата столовете в зала „Проф. Венета Вичева” вече ще се разпаднали, дамаската им отдавна е раздрана, странични облегалки липсват, а светлините в залата ни напомнят „Записки от подземието”. Можеш да се пребиеш. Чиновниците на кметския екип проспаха цяла година за проекти, визия, кандидатстване за еврофондове и Национален фонд култура. И даже не дават пресконференции за собствения си провал. На професионализма на Симфониета-Шумен се крепи музикалната традиция на града.

Валентина МИНЧЕВА

Снимка Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

1 Коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име