
Днес е Международният ден на театъра. Трупата на шуменската Мелпомена е на гастрол в Сатиричния театър в София. Но афишът на ДКТ „Васил Друмев” ни изненадва с премиерата на спектакъла „Балерината, която запали оперетата”. Автор и режисьор е Венцислав Кулев. Участват актрисите Албена Колева – гост и Ванеса Пеянкова. Сценографията и костюмите са на Елена Иванова, хореографията – на Анна Пампулова, музикалното оформление – на Васил Димитров, куклата е изработена от Надя и Дарко Ковачевски, мултимедията е на Борислав Василев.
На пресконференция за медиите авторът, главната актриса и сценографът коментираха идеята за премиерния спектакъл. Венцислав Кулев подчерта, че Елена Иванова не е само сценограф, защото е дала идеи, дори е пред Албена Колева по важност за представлението. Съпругата на режисьора призна, че артистът е зависим от целия екип. Защо актрисата е приела тази роля? Венцислав Кулев отговори вместо нея: „Тази роля тя си е намери, измисли преди десет години, след като Сашо Морфов й подсказа етюд, шарж от един руски филм, монолог на една балерина”.
Когато Кулев написал сценария, станало ясно, че той няма нищо общо с първоначалната идея, съдбата на героинята станала съвсем друга. Албена Колева каза: „До колко аз ще се справя, не знам. Нали знаете, противоположностите се привличат. Венци е драматичен човек. Аз – не толкова! Кое от двете неща ще надделее в представлението, не знам…
Венцислав Кулев се изповяда: „Достатъчно съм уморен и остарял, за да бъда тъжен. Не си мислете, че това представление е някаква комедия! Албена я възприемат като комедийна актриса. И всички очакват сега една голяма комедия. Това представление е за днешния ден. На времето имах един възрастен учител, който ми каза: „Когато се занимаваш с личните проблеми на един човек, на едно семейство, ти дълбаеш най-дълбоко в проблемите на обществото. Ето тук става въпрос за една пенсионирана балерина. На времето имаше фразата „политкоректно” – спектакълът да служи на социалистическата идея. Сега пак сме политкоректни по някакъв начин. Затова такива пиеси като тая много-много не се харесват. Повечето хората искат да гледат френски „жълтурки” за булевардните театърчета на Запад. Но у нас се превърнаха в основен репертоар. Тази пиеса е малко тъжна, защото живеем в тъжно общество. Театърът се занимава с днешния ден. Дори историческата пиеса търси асоциация със съвременността. А тук директно се казват някои неща. И който е малко по-умен, може да намери и повече дълбочина. Албена се повлия от образа на тая балерина, а аз се повлиях от възможността да вкарам малко съвременно звучене, злобозневно…”
За образа на героинята си Албена Колева поясни: „Тя не е просто балерина, но и артистка. Театърът ни в момента е в достатъчно сериозна трагедия. Затова имаме някаква драма. Който се занимава с театър, не му е лесно…”
Сценографката Елена Иванова е с богат творчески опит, свързана с театралното семейство от младини. Вкарала в декора образ, без да пита режисьора. Тя поясни, че той е много ценна снимка от световната фотография, правена около 1960 година. Много рядко може да се улови самоубийството на човек, хвърлил се от високите етажи. И добави: „Много симпатични хора работят във вашия театър. Вълнуват се за работата по спектакъла. Трудолюбиви и готини хора, които заслужават да имат такъв театър. Работила съм тук. Това ми е третият спектакъл. Първо „Голямата печалба” с великата Рада Спасова, а по-късно поставих „Комедия от грешки” на Шекспир”.
Ванеса Пеянкова – втората актриса, е едно от младите попълнения в шуменската трупа, 11 новодипломирани актьори, назначени миналата есен в Шумен. Влиза много бързо в образа, танцува балетни миниатюри, защото по разбираеми причини Албена Колева не може.
Дъщерята на Тодор Колев припомни, че по едно време шуменският театър е бил направо „отписан” и продължи: „Приветствам опитите на Илия Виделинов, директорът, който да го върне по някакъв начин на театралната карта. Но това става с хората, екипите, които е събрал. Те обичат театъра. Както и в Пловдив, където играя. За разлика от Народния театър, в който съм аз. Там има пълна липса на театрално отношение към нашето изкуство”.
Премиерата ще е в камерната зала, а при по-голям интерес спектакъл ще се играе на голямата сцена на ДКТ „Васил Друмев”. Ще гостува на сцените и в други градове.
Как ще празнува днес екипът, създал премиерния спектакъл „Балерината, която запали оперетата”? Албена Колева отговори: „Най-хубавият празник е, когато актьорът има представление или репетира. Тази вечер ние ще репетираме. Шуменската трупа е на турне и през нощта ще пътуват обратно. Работим за публиката, за едното „браво”. Всички живеем за аплодисмените…”
Валентина МИНЧЕВА