Симфониета - Шумен с гостите от Турция

Симфониета-Шумен ни подари още един музикален празник, в който участваха гости от Турция и украински виртуоз. Макар и пред скромна публика, в нашия град се състоя световната премиера на Симфония № 1 от композитора Серджан Бюйюкедес. Произведението е написано специално за концерта и за състава на шуменските симфоници, а беше организиран съвместно с фондация „Европейска музикална академия“.

Дирижира Ерхан Торлугар, който има завидна творческа биография. Учил е в Анадолската гимназия по изящни изкуства в Бурса, Турция, свирил е с оркестри в Германия, Норвегия, България и др. Правил е концерти с Академичния оркестър на Националната музикална академия „Панчо Владигеров“. Той е и университетски преподавател в Турция.

Композиторът Серджан Бюйюкедес е роден през 1989 г. в Истанбул. Изключително талантлив и много интелигентен, той ни спечели със своя финес и отвореност към публиката. Дългата му биография на музикант, преподавател, автор на учебници е съчетана с много участия в симфонични концерти в Турция и чужбина. Завидна кариера за неговите 33 години, която предварително представихме.

Композиторът Серджан Бюйюкедес

След концерта Серджан Бюйюкедес разказа, че симфонията е написана за десет дни специално за Симфониета-Шумен. По-рано  е творил само камерна музика, но пък включена в програмата на много оркестри. Диригентът Ерхан Торлулар му предложил  да напише нещо за оркестър. Композиторът каза: „Много лесно ме нави и много бързо написах моята първа симфония. Диригентът беше решил, че ще гостува в Шумен и предложи в програмата да има творба на турски композитор“.

Серджан Бюйюкедес е в България за трети път. През 2011 г. и 2014 г. е свирил с камерния оркестър на Сливен. Завършил е Държавната консерватория в Истанбул със специалност кларинет. Класическата музика е естествената му среда от дете.  Той е от музикално семейство. Баща му е музикант в симфоничен оркестър, а сестра му Симге е оперна певица със световна кариера. В Истанбул има държавен симфоничен оркестър и седем частни симфонични оркестъра, освен опера и музикални театри. Композиторът каза, че за него е важен всеки слушател, дори залата да не е пълна, както беше в Шумен.

Както в творбите на българските композитори има обработки на нашия фолклор, така в Симфония №1 на Серджан Бюйюкедес се разпознава специфична балканска ритмика от Ориента. В първата част имаше етноелементи в класически дух от турския фолклор. Музикантите на струнните инструменти дори пляскаха с ръце и чукаха, за да подсилят ритъма в композицията. Във втората и третата част имаше не само драма и трагедия, но и гръмотевични интонации, които кореспондират с днешната действителност и страха от нова световна война. Композиторът призна, че е искал в своята Симфония номер 1 да включи всичко  – войната, страха, но и любовта. Е, в последната част „Аllegro energico“ имаше и лирични моменти.

На тръгване диригентът Ерхан Торлулар сподели, че е репетирал симфонията едва 4 дни със Симфониета-Шумен, само защото оркестърът е добър. Днес, петък, гостите от Турция ще посетят къщата-музей „Панчо Владигеров“.

Диригентът Ерхан Торлулар дълго дава автографи след концерта

Втората част от програмата беше за Роман Федчук. За първи път той свири пред шуменската публика на 22 октомври 2020 г. Тогава за първи път в България беше изпълнен Концерт за цигулка и оркестър №4 от Паганини. Цигуларят свири произведения и на други композитори като Дворжак, Полторацки и др.

Проф. Роман Федчук е от Украйна – виртуоз на цигулката от световна класа, победител в международни конкурси, солист на оркестри в Москва, Сицилия, Мюнхен, Нидерландия, Молдова, Загреб, както и на авторитетни формации в Англия, Франция, Германия, Япония… От 1994 г. живее в Прага и основава международния ансамбъл за солисти „Concertino“. Роман Федчук е професор в Държавната консерватория в Пилзен, Чехия.

Роман Федчук подари букета си и този път

Той свири на цигулка – ювелирен шедьовър, изработен от Андреа Гуарнери, един от най-добрите европейски майстори. Тя е уникат, изработена през 1673 г., една от малкото запазени в добро състояние в света. За България това е може би единственият с такава историческа стойност инструмент. През 2020 г се радвахме на този гастрол, но на другия ден дойдоха рестриктивните мерки за всички публики и за всички изкуства. Залите бяха затворени дори за зрителите и оркестрантите с маски. Пандемията опразни за две години концертните зали у нас и по света.

На същата цигулка Гуарнери украинецът свири и сега пред шуменската публика. В програмата му беше концерт за цигулка и оркестър ре мажор от Йоханес Брамс. Тя е предизвикателство за много цигулари и оркестри. Най-популярна е нейната трета част, изключително тържествена, френетична, забележителна като въздействие.

Роман Федчук

Роман Федчук знае как да трогне българската публика. За бис изпълни „Севдана“ от Георги Златев Черкин. Тъжен, но разпознаваем български шедьовър за всички класици по света.

Концертът свърши, а навън гостите от Турция даваха автографи. Тъжни напуснахме овехтялата концертна зала, на чиято сцена гостуват музиканти от световна величина. Вече 40 години в нея няма основен ремонт, ново осветление и столове.

Пълна гротеска е малобройната публика на прокъсаните седалки при гастролите на звезди на класическата музика.

Трябва нова стратегия и нов подход, за да се напълни залата. Мениджмънт за пазарно време. В Шуменския университет има специалности, свързани с музиката и други изкуства. Имаме училище по изкуствата. Имаме детски музикални школи. Не може да живеем само със славата на Панчо Владигеров, Веселин Стоянов и т. н. Те са вече история в партитури, учебници, музеи. А и дали всички ученици знаят за тях?…

Така както се мисли за базата на шуменските спортове, така трябва да се мисли и за шуменските симфоници. И да се възпитава публика – млада, музикално ориентирана, от която да излязат бъдещите инструменталисти за нашата застаряваща Симфониета.

Защото мизерията на концертната зала започва да кореспондира с мизерията на духа в този град. А в дома на Любомир Христов има пианистка. Все нещичко трябва да е прихванал от нейното музициране кметът и да е разбрал, че кметовете се сменят, но изкуството е вечно.

Валентина МИНЧЕВА

Снимки Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

Отзиви

Моля, напишете вашия коментар
Вашето име