Юлските жеги не притесняват футболните фенове, нито почитателите на музикалната класика. „Музикални мостове” беше заглавието на последният концерт на Симфониета-Шумен.
Диригентската палка взе Винсент Грюгер, роден през 1962 г. в музикално семейство в Германия. През 1997 г. след дълго обучение по композиция и оркестрово дирижиране съдбата го отвежда в Румъния. До 2000 г. преподава теория на музиката в Музикалния факултет в Брашов и дирижира ученическия оркестър. Развива концертна дейност в Германия, Турция, Румъния. Освен че е оперен и оперетен диригент, той се занимава и с композиране на съвременна музика. През 2003 г. маестро Грюгер е първият чужденец, назначен за главен диригент в Музикалния театър в Галац, след 60-годишна пауза в неговата история. Там съчетава латинизма на румънските музиканти с немската дисциплина и упоритост. През 2011 г. основава камерен оркестър в Браила.
С нашите симфоници Винсент Грюгер дирижира увертюрата на балета „Създанията на Прометей” от Бетовен. Творбата е писана, когато композиторът е зашеметен от похода на Наполеон и се опира на героиката от древногръцката митология.
Това беше първата изява на диригента Грюгер в България и в Шумен. Вълненията му са основателни. Изключително темпераментен немец, чийто силует контрастира с височината си пред оркестъра и с темпераментния маниер на дирижиране.

Второто произведение в програмата беше Концерт за пиано и оркестър №20 от Моцарт. Не за първи път двамата гении са в програмата на шуменската Симфониета. Ето един любопитен факт, отразен от техните биографи. През 1787 година 17-годишният Лудвиг заминава за Виена с учителя си Нефе, за да задълбочи образованието си по музика и да се запознае с известния Амадеус. Когато му представят младежа, Моцарт казва: „Внимавайте! Запомнете го! Един ден той ще накара светът да говори за него”. Времето го потвърждава.
На рояла беше японската пианистка Йоко Нагашима. Досега е свирила около петнадесет пъти в България, десет – в Шумен. Освен със Симфониета – Шумен тя е гастролирала на симфоничните оркестри в Разград, Видин, Сливен и Враца. Нагашима е свирила под диригентството на аржентинеца Рамиро Аристра и Станислав Ушев. Има концерти в Русия.
Тя е член на ”Японско-българското общество” и е представител на „Офис Гербера”. Пианистката следи концертите в България и беше на концерта на Алберт Мамриев в Шумен седмица по-рано. Тя вече е наясно с душната зала и както колегата си на рояла използва всяка пауза в партитурата, за да попива струйките пот по лицето и гърба. Така е, скъпа Йоко, в Шумен! В кабинетите на местната власт има климатици, но тук изкуство се прави с потно чело. След изпълнението й зрител изпрати оригами с пожелание на творчески успехи.
Последна в програмата беше Симфония № 8 на Бетовен, която рядко фигурира в афишите на оркестрите в България. Роялът вече беше отстранен от централното място на сцената и симфониците се пренаредиха. Диригентът Винсент Грюгер излезе и обясни на публиката: „Уважаема, публика на Шумен! Аз много се радвам да съм тук. За първи път съм в България и за първи път съм в Шумен. Вие виждате лека промяна в нашия състав на сцената. Както винаги тук са първите цигулки вляво. В класическата музика Моцарт, Бетовен, Хайдн са използвали своите диалози и са предпочитали вторите цигулки да са срещу първите. А виолончелистите, които по принцип са тук вдясно до контрабасите, този път са в средата, за да не свирят към стената, а директно срещу вас. Това е старата класическа позиция на оркестъра. Знам, че сте слушали много класическа музика. Мисля си, че с Осмата симфония на Бетовен ще направим промяна в оркестъра. Във времето на Бетовен се е свирило точно по този начин. Чувствам се много добре с тези музиканти, с този оркестър. Забавно е да се свири с тях. Надявам се, че през следващите четири години ще съм поканен отново. А до тогава българският футболен отбор да участва в Европейското първенство по футбол”.
Диригентът Винсент Грюгер накара оркестрантите да разменят местата си. Балансът на звука стана възможно най-близък до този на виенските композитори от края на XVIII век. Но той ни върна към славните времена на българския футбол от 1994 година. Явно Германия има добри спомени от нас на терена…
На концерта на Симфониета-Шумен имаше кошница цветя от името на шуменския кмет Христо Христов. Е, отсрамихме се някак пред чужденците. Те пак ще дойдат в концертната зала „Проф. Венета Вичева” в общината, защото имаме прекрасни симфоници, с които искат да свирят. Вече сме в края на музикалния сезон, имаме заместник-кмет по култура, но никаква визия за ремонт на залата с най-добра акустика за концерти в Шумен. Бизнесът и местната власт трябва да седнат за преговори, както се разбират за индустриалните паркове, басейните, финансирането на спортни и социални събития. В поредицата от избори и служебни правителства друг шанс няма! Но се губи историческо време за почитателите на класическата музика, която трябва да задържим в името на културните традиции на Шумен.
Валентина МИНЧЕВА
Снимки Валентина МИНЧЕВА